HCN Fiber Connected

Viber- Γίνετε ρεπόρτερ της Kapa News


Ακολουθήστε το Kapa News στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση


Αυτόνομα Αυτοκίνητα και οι νέες προκλήσεις στον ασφαλιστικό κλάδο

O Gerald Ford είχε πει πως αν ρωτούσε τον κόσμο τι είναι αυτό που χρειάζεται η απάντηση που θα δεχόταν θα ήταν «καλύτερα άλογα». Με αυτό τον τρόπο ο γνωστός μηχανικός θέλησε να υπογραμμίσει τη σημασία του νέου τεχνολογικού θαύματος της εποχής του που ήταν το αυτοκίνητο. Ο κόσμος, όμως, δεν είχε καταλάβει πόσο πολύ θα άλλαζαν τα πράγματα στον κόσμο της μετακίνησης.
Από την ημέρα που κυκλοφόρησαν τα πρώτα αυτοκίνητα στους δρόμους, έχουμε δει σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις σε όλες τις τεχνολογίες που σχετίζονται άμεσα με την αυτοκίνηση. Από την οδοκατασκευή, τη σήμανση, τα συστήματα ενημέρωσης, και τους κώδικες οδικής κυκλοφορίας μέχρι την εκπαίδευση και τον έλεγχο των οδηγών, όλα έχουν αλλάξει. Το μόνο στοιχείο που παραμένει αναλλοίωτο στο χρόνο είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά και συνεπώς ο ανθρώπινος παράγοντας στις περιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων.

Σήμερα, βρισκόμαστε σε ένα αντίστοιχο κομβικό σημείο στον τομέα της αυτοκίνησης όπως ήταν και η εποχή του Ford. Η είσοδος των αυτόνομων οχημάτων στο παγκόσμιο οδικό δίκτυο μεταφέρεται από τον κόσμο της φαντασίας στον πραγματικό κόσμο. Η μείωση της ανθρώπινης συμμετοχής στον έλεγχο του οχήματος προμηνύει σημαντικές αλλαγές σε σειρά από τομείς που σχετίζονται με την αυτοκίνηση. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να μπουν τα απαραίτητα θεμέλια, ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι για τη νέα τεχνολογία. Ήδη η Βουλή των Κοινοτήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρασε το 2018 σειρά από νομοθετικές πράξεις (υπό το τίτλο «Automated and Electric Vehicles Bill») οι οποίες ανοίγουν το δρόμο στα αυτόνομα οχήματα. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η Ευρωπαϊκή Ένωση με το Ευρωκοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμφωνούν ότι το ζήτημα των αυτόνομων οχημάτων είναι κάτι στο οποίο πρέπει να υπάρξει η απαραίτητη προετοιμασία και υποδομές για την εισαγωγή τους στο Ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Αυτά τα βήματα καλύπτουν ένα κομμάτι της εισόδου των αυτόνομων οχημάτων στην αγορά, αλλά ακόμα όπως θα δούμε δεν είναι αρκετά. Είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να «κλείσουν» ώστε να γίνει σωστά η μεταβίβαση στη νέα εποχή.

Ένα από αυτά είναι το ζήτημα της ευθύνης, και κατ” επέκταση, και της ασφάλειας. Είναι γεγονός ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων το βασικό αίτιο ήταν κάποιας μορφής ανθρώπινο σφάλμα. Με τη είσοδο των αυτόνομων οχημάτων και τον αυτοματοποιημένων συστημάτων που τα συνοδεύουν, τα ατυχήματα θα μειωθούν σημαντικά. Τα νέα συστήματα πορείας, ελέγχου αλλά και συντήρησης του οχήματος, θα βελτιστοποιήσουν την ποιότητα οδήγησης και θα εγγυηθούν ότι τα οχήματα που είναι εντός του οδικού δικτύου είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους. Αυτό σημαίνει ότι η βαρύτητα της ευθύνης για την κίνηση του οχήματος αρχίζει και μεταφέρεται από τον οδηγό, στον κατασκευαστή. Ο οδηγός, εάν καλύπτει τις προϋποθέσεις συντήρησης δεν είναι πλέον υπεύθυνος για την συμπεριφορά του οχήματος του εντός του οδικού δικτύου.

Η ασφαλιστική αγορά θα κληθεί άμεσα να απαντήσει σε σειρά από ζητήματα όπως αυτό της ευθύνης έτσι ώστε να μπορούν οι οδηγοί να κυκλοφορούν ήσυχοι και σίγουροι για την κάλυψη τους. Για να υπάρξει όμως σωστή κάλυψη, πρέπει να είμαστε σίγουροι για τι ακριβώς μιλάμε, και η σημασία των λεπτομερειών φαίνεται από τη πρώτη στιγμή. Τι εννοούμε ως «αυτόνομο όχημα»; Πόσο αυτόνομα είναι στα αλήθεια ώστε να ξέρουμε που είναι το βάρος της ευθύνης (κάτι που κρίνει την ασφαλιστική κάλυψη και αποζημίωση);

Το ερώτημα γίνεται ξεκάθαρο όταν το δούμε από τεχνική σκοπιά. Οι κατασκευαστές των οχημάτων και οι σχεδιαστές των ψηφιακών συστημάτων που τα συνοδεύουν έχουν χωρίσει τα επίπεδα της αυτόνομης αυτοκίνησης σε 3 στάδια. «Χωρίς χέρια» όπου ο οδηγός δεν χρειάζεται να έχει τα χέρια του στο πηδάλιο, «χωρίς μάτια» όπου η προσοχή στο δρόμο είναι μη-απαραίτητη χάρη στα συστήματα πλοήγησης και πορείας, και τέλος «χωρίς σκέψη» όπου δεν χρειάζεται καμία συμμετοχή από τους επιβαίνοντες για την μεταφορά και κυκλοφορία του οχήματος. Προς το παρόν η τεχνολογία που κυκλοφορεί εστιάζει στο πρώτο επίπεδο. Στο φάσμα λοιπόν όπου στο ένα άκρο έχουμε το «χωρίς χέρια» και στο άλλο το «χωρίς σκέψη», έχουμε μια πελώρια απόσταση να διανύσουμε. Απλά σκεφτείτε ότι για να έχουμε οχήματα τρίτου τύπου, θα πρέπει να είναι σε λειτουργία και οι κατάλληλες υποδομές. Πρέπει, για παράδειγμα, να υπάρχει ένα είδος μίνιμουμ ποιοτικού επιπέδου στους αυτοκινητόδρομους, ώστε να μπορούν τα συστήματα πλοήγησης να μπορούν να λειτουργήσουν πλήρως. Πρέπει να υπάρχει μια οριζόντια κατασκευαστική αρχή που θα τηρείται από τους κατασκευαστές , ή τουλάχιστον ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να γίνει ο σχεδιασμός και η δημιουργία αυτόνομων οχημάτων. Άρα η κατάσταση των δρόμων και η έλλειψη των οριζόντιων standards σημαίνουν ότι η μαζική παραγωγή οχημάτων «δίχως σκέψη» απέχουν πολύ ακόμα.

Η ασφαλιστική αγορά σήμερα καλείται να λειτουργήσει σε ένα πλαίσιο το οποίο είναι ακόμα υπό οριοθέτηση και μεταλλάσσεται συνεχώς. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η έννοια του αυτόνομου οχήματος είναι ακόμα ανακριβής, ότι το νομικό πλαίσιο αόριστο, και πως η τεχνολογική εξέλιξη είναι ασταμάτητη, η πίεση του χρόνου είναι ιδιαίτερα έντονη προς όλους τους φορείς που σχετίζονται με τα αυτόνομα οχήματα.

Ας δούμε ένα παράδειγμα. Έστω ότι ένα αυτόνομο όχημα είναι στο δρόμο, ο οποίος έχει την κατάλληλη έγκριση για χρήση από αυτόνομα οχήματα, αλλά λόγω κάποιας φυσικής καταστροφής μικρού μεγέθους δημιουργήθηκε κάτι το απρόβλεπτο το οποίο μπλόκαρε το αυτοκίνητο με τελικό αποτέλεσμα ένα ατύχημα. Ποιος έχει την ευθύνη; Ο οδηγός; Εξαρτάται από το ποια ήταν η απαραίτητη προσοχή που έπρεπε να έχει κατά τη διάρκεια της μετακίνησης του. Από τον κατασκευαστή; Ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και τον τρόπο κατασκευής του. Ίσως από τον κατασκευαστή του οδικού δικτύου το οποίο δεν ήταν άριστης ποιότητας, έστω και προσωρινά, και ακατάλληλο για αυτόνομο όχημα; Και τι θα πει «απρόβλεπτο για το όχημα»;

Ερωτήματα όπως αυτά πηγάζουν από το ιδανικό σενάριο των οχημάτων τρίτου τύπου που είδαμε πριν. Τι θα γίνει σε περιπτώσεις που στο δίκτυο θα έχουμε αυτόνομα αλλά και χειροκίνητα οχήματα;

Όπως βλέπουμε τα ερωτήματα είναι πολλά και οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να τα απαντήσουν άμεσα. Δίχως την κάλυψη από αυτές, οι οδηγοί δε θα μπορέσουν να κάνουν το βήμα από το χειροκίνητο στο αυτόνομο όχημα. Και αυτό σημαίνει ότι η τεχνολογική πρόοδος θα μείνει στάσιμη. Η παρούσα κατάσταση στους δρόμους, που όλοι γνωρίζουμε, δεν επιτρέπει αυτή τη στασιμότητα. Όσο πιο γρήγορα λυθούν αυτά τα ζητήματα, τόσο πιο γρήγορα θα μπορούμε να κάνουμε το επόμενο τεχνολογικό βήμα.




Βασιλειάδης Μιχάλης
Συντονιστής Γραφείου Κατερίνης
Generali Hellas


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια