HCN Fiber Connected

Viber- Γίνετε ρεπόρτερ της Kapa News


Ακολουθήστε το Kapa News στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση


Εγνατία Οδός: Ανασταίνεται με πακέτο έργων 700 εκατ. ευρώ

Κυριολεκτικώς ανασταίνεται η Εγνατία Οδός Α.Ε. με την ανάληψη και διαχείριση έργων της τάξης των 700 εκατ. ευρώ, σε πανελλαδική κλίμακα, που της εξασφαλίζουν αντικείμενο ίσως και για την επόμενη δεκαετία, ένα «πακέτο» που θα ενισχυθεί και με νέες εντάξεις έργων στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027.


Με τη δημοσίευση σε ΦΕΚ (αρ. φύλλου 4863/Τεύχος Β/30.12.2019) της ΚΥΑ των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, η «Εγνατία»  επισήμως αναλαμβάνει να διαχειριστεί το πολύ μεγάλο «Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας», των περίπου 500 εκατ. ευρώ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το ΠΔΕ. Ένα πρόγραμμα – μαμούθ, που ανάλογό του δεν έχει ποτέ προηγουμένως χρηματοδοτήσει η ΕΤΕπ και το οποίο αφορά πολύ κρίσιμες επεμβάσεις σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, πλην αυτοκινητοδρόμων.
Αυτό το έργο το «κυνήγησε» αποτελεσματικά η Ε.Ο.Α.Ε. και τελικώς το πήρε καθώς, όπως αναγνωρίζεται:
1) «διαθέτει προηγμένη τεχνογνωσία και αποτελεσματική οργάνωση για τη διοίκηση και τη διαχείριση της μελετητικής ωρίμανσης της κατασκευής, της συντήρησης και της λειτουργίας σύνθετων τεχνικών έργων υποδομής, και ειδικότερα, έχει αποκτήσει εξειδικευμένη εμπειρία και διαχειριστική επάρκεια στον σχεδιασμό και την υλοποίηση οδικών έργων».
2) «Η ΕΟΑΕ διαχειρίστηκε και ολοκλήρωσε επιτυχώς (από το 2012 έως το 2015) την εκπόνηση 60 συμβάσεων Μελετών Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΜΕΒΟΑ), στο πλαίσιο υλοποίησης της πρώτης δράσης του προγράμματος Βελτίωσης Ασφάλειας Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων».

Η εποπτεία της παραχώρησης

Και βέβαια οι βλέψεις της Εγνατίας Οδού Α.Ε., δεν σταματούν εδώ. Η Εταιρεία ενδιαφέρεται, όταν προχωρήσει η παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτη να αναλάβει την εποπτεία του παραχωρησιούχου ενώ, πέραν της ωρίμανσης των μελετών για την αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης- fly over, θα ήθελε να είναι και η αναθέτουσα αρχή του έργου που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ.
Τελικώς όπως αποφάσισε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής, αναθέτουσα αρχή θα είναι η  Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ / Κ.Σ.Σ.Υ.), αλλά μένει να δούμε, όταν θα προχωρήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες ποιος φορέας θα είναι ο επιβλέπων.

Και άλλα έργα άνω των 200 εκατ. ευρώ

Όπως παραπάνω σημειώσαμε, το «πακέτο» των έργων που θα πρέπει να τρέξει η «Εγνατία», είναι περί τα 700 εκατ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν έργα που πρόσφατα προκηρύχθηκαν και άλλα τρία που πρόκειται στο επόμενο διάστημα των 2-3 μηνών να προκηρυχθούν.
Υπενθυμίζουμε ότι δημοσιεύτηκαν οι προσκλήσεις για δύο έργα σε Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη, συνολικού προϋπολογισμού 31,4 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα υπολειπόμενα του ‘Θέρμη- Γαλάτιστα’ και το «ορφανό» χιλιόμετρο πριν τη Νέα Ποτίδαια.
Στο επόμενο διάστημα, μέσα σε διάστημα διμήνου, αναμένεται να βγούνε σε διαγωνισμό δύο έργα:
-Η γέφυρα που θα συνδέει τον ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, προϋπολογισμού 65 εκατ. προ ΦΠΑ, με χρηματοδότηση από το Ε.Π. του ΥΠΟΜΕ. Το έργο θα προκηρυχθεί εντός του Φεβρουαρίου.
– Το Τμήμα ‘Κρηνίδες- Σταυρός’ μήκους 8 χλμ. στον άξονα Δράμας – Καβάλας. Το συγκεκριμένο έχει προϋπολογισμό 44,350 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ και χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Αν. Μακεδονίας και Θράκης.
Οπωσδήποτε μέσα στη χρονιά θα βγει στον αέρα και το ‘Μελίβοια- Δημάριο’ στον κάθετο άξονα Ξάνθη- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, έργο της τάξης των 30 εκατ. ευρώ.
Με τα παραπάνω η Εγνατία Οδός Α.Ε., δημιουργεί ένα πολύ σεβαστό χαρτοφυλάκιο έργων προς διαχείριση, το οποίο θα εμπλουτιστεί όταν θα αρχίσουν να προκηρύσσονται έργα όπως το ‘Ηγουμενίτσα- Σαγιάδα’, η ανακατασκευή της Γέφυρας που είχε καταρρεύσει στην Καβάλα, η Γέφυρα του Έβρου κ.αλ.

Έλλειψη προσωπικού

Τελικώς η Εγνατία Οδός Α.Ε., έχει στα χέρια της ένα σημαντικότατο πακέτο έργων, κάτι που αποδεικνύει αυτό που έχει επανειλημμένως τονιστεί, ότι η Εταιρεία, ειδικά για τη Βόρειο Ελλάδα, είναι ένα πολύτιμο αναπτυξιακό εργαλείο καθώς διαθέτει εξειδίκευση και πολύτιμη εμπειρία στις μελέτες και στη διαχείριση απαιτητικών τεχνικών έργων.
Αλλά για τα έργα αυτά θα χρειαστεί προσωπικό, αφού το 2019 και με την απόφαση Σπίρτζη για μετατάξεις, πολλοί μηχανικοί όπως και διοικητικοί που έβλεπαν αβέβαιο το μέλλον της Εταιρείας μετά την παραχώρηση, επέλεξαν να πάνε σε α.ε. του δημοσίου

Τι προβλέπει το Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. ορίζεται φορέας διαχείρισης (project co-ordinator) των έργων του Προγράμματος.
Η ΕΟΑΕ, «αναλαμβάνει τη διαχείριση των πόρων για τη χρηματοδότηση του Π.Ε.Β.Ο.Α. και διασφαλίζει την ομαλή χρηματοδότηση των Περιφερειών που ενεργούν ως Φορείς Κατασκευής των έργων, μελετών, υπηρεσιών και λοιπών δράσεων, στο πλαίσιο του Προγράμματος.
Επίσης, η ΕΟΑΕ «αναλαμβάνει τη διαχείριση του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και λειτουργεί ως Borrower και ως Project Promoter, σύμφωνα με τα περιγραφόμενα στη σχετική δανειακή σύμβαση. (σ.σ. το δάνειο εγγυάται το ελληνικό δημόσιο)
«Αναπτύσσει ένα ολοκληρωμένο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS), για την καταγραφή των επεμβάσεων, την αναλυτική τεκμηρίωση της προόδου υλοποίησης τους και την κατάλληλη κατηγοριοποίηση του αντικειμένου των επεμβάσεων.
«Η ΕΟΑΕ οργανώνει και λειτουργεί ένα σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων του προγράμματος στην οδική ασφάλεια, σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές/υπηρεσίες.
«Παρακολουθεί τεχνικά και γνωματεύει για τις απαιτούμενες προσαρμογές των επεμβάσεων κατά την προσαρμογή στις επιτόπου συνθήκες, ιδιαιτέρως για τις θέσεις στις οποίες δεν έχει προηγηθεί επικαιροποίηση Μ.Ε.Β.Ο.Α».
Σημαντικό είναι ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε., εκτός από διαχειρίστρια του Προγράμματος, μπορεί, σε συγκεκριμένες Περιφερειακές Ενότητες που θα καθοριστούν από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, να αναλάβει και Διευθύνουσα Υπηρεσία, έχοντας έτσι, σε συνεργασία με Περιφέρειες, πρόσθετο σημαντικό τεχνικό έργο να επιτελέσει.
Τέλος να σημειωθεί ότι για  την « κάλυψη των δαπανών της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» για τη διαχείριση του Προγράμματος, κατά τα ανωτέρω, θα διατεθούν κονδύλια ύψους 4% επί του συνολικού προϋπολογισμού του Προγράμματος, από πόρους του Π.Δ.Ε.».
To επόμενο βήμα προφανώς θα είναι η οργάνωση και έναρξη του ΠΕΒΟΑ, με την αποσαφήνιση όλου του σύνθετου πλάνου δράσης, αλλά οπωσδήποτε , για την Εγνατία Οδό Α.Ε., φαίνεται πως πλέον όχι μόνο υπάρχει παρόν αλλά και μέλλον.


Πηγή


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια