-->

Autodoc.gr

Autodoc.gr

Viber- Γίνετε ρεπόρτερ της Kapa News

Κωνσταντόπουλος: Πώς απέκτησε προοπτική 20ετίας η Εγνατία Oδός ΑΕ


Ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» αναλύει στη Voria.gr τα έργα που έγιναν κατά την περίοδο της θητείας τους και αυτά που δρομολογούνται.

Όταν το καλοκαίρι του 2019 ο κ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος, γιατρός, επιχειρηματίας στον κλάδο των τροφίμων, πρώην υπουργός και πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων – ΣΕΒΕ, αποδέχθηκε την πρόταση να αναλάβει πρόεδρος στην «Εγνατία Οδό ΑΕ», πίστευε ότι θα ασχολούνταν με μία καλή και πετυχημένη εταιρεία του Δημοσίου.

Η απότομη προσγείωση για τον ίδιο ήρθε την πρώτη –κυριολεκτικά- στιγμή που έφθασε στα γραφεία της εταιρείας στον δρόμο Θεσσαλονίκης – Θέρμης. To πρώτο πράγμα που αντίκρυσε ήταν ένα πανό στην είσοδο που έγραφε «Όχι στην παραχώρηση του οδικού άξονα». Σε πολύ λίγο χρόνο αντιλήφθηκε τη μεγάλη ανασφάλεια που ένιωθαν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θεωρούσαν πως αν παραχωρηθούν σε ιδιώτες τα 1000 χλμ. της οδικής Εγνατίας Οδού, θα κινδύνευε η δουλειά τους, αφού η εταιρεία θα στερούνταν του βασικού της αντικειμένου. Γρήγορα κατάλαβε, επίσης, πως για να βοηθήσει ουσιαστικά όφειλε να βγει από το γραφείο του, όπου δέχονταν κατά βάσιν βουλευτές και δημάρχους, οι οποίοι ενδιαφέρονταν για έργα στις περιφέρειες τους, και να αναζητήσει διέξοδο για την επόμενη ημέρα της εταιρείας, που βούλιαζε στη μιζέρια. Σήμερα, μετά την επιλογή από την κυβέρνησης της Εγνατίας Οδού, ως βασικού συντελεστή υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021 – 2027», που αφορά την απεξάρτηση από λιγνιτικές δραστηριότητες της Δυτικής Μακεδονίας και του δήμου Μεγαλόπολης στην Πελοπόννησο, μια εξέλιξη που δίνει στην εταιρεία προοπτική για ουσιαστική δραστηριότητα 10 + 10 χρόνων, ο ίδιος αισθάνεται την άνεση να μιλήσει για όσα έγιναν, απελευθερωμένος από το άγχος του αποτελέσματος της προσπάθειας.

«Τον πρώτο καιρό στην Εγνατία Οδό είδα ότι το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας ήταν εξαιρετικό, με γνώσεις και εμπειρία» σημειώνει μιλώντας στη Voria.gr. Και συνεχίζει: «Επίσης αντιλήφθηκα ότι όλοι έψαχναν τρόπο να φύγουν λόγω ανασφάλειας, υπό το βάρος της οποίας κανείς δεν μπορεί να δουλέψει αποδοτικά. Η εταιρεία είχε καταντήσει να ξοδεύει την τεχνογνωσία της για να κάνει λιανική πώληση μελετών έναντι γελοίων ποσών, στην ουσία για να δείχνει ότι κάτι κάνει. Αποφάσισα, λοιπόν, αρχικά να τη συμμαζέψω –διότι υπήρχαν και πολλές οικονομικές εκκρεμότητες- και μετά, αφού σταθεί στα πόδια της, να βγω από το γραφείο, να κινηθώ σαν επιχειρηματίας και σαν εξαγωγέας, ώστε να της δώσω προοπτική και όραμα, με βάση το κυριότερο πλεονέκτημα της που είναι η τεχνογνωσία». Σε αυτή την προσπάθεια ο κ. Κωνσταντόπουλος είδε πρωτίστως τις θυγατρικές της Εγνατίας στη Σερβία και τη Ρουμανία, ενώ επισκέφθηκε χώρες του εξωτερικού για να εξετάσει το ενδεχόμενο εμπλοκής της εταιρείας σε διεθνή έργα. Η αγωνία που έζησε του θύμισε το άγχος του 2004, όταν μόλις ορκίστηκε στο υπουργείο Υγείας διαπίστωσε ότι το νέο νοσοκομείο Κατερίνης, που τότε ήταν σε φάση κατασκευής, κινδύνευε να παραμείνει μισοτελειωμένο για πάντα, λόγω πτώχευσης του εργολάβου.


Τελικά μια σειρά από ταξίδια στις Βρυξέλλες και η ένταξη του έργου σε ένα πρόγραμμα «γέφυρα» μεταξύ του Β΄ και του Γ΄ ΚΠΣ έσωσε την παρτίδα και σήμερα στην Κατερίνη λειτουργεί σύγχρονο νοσοκομείο.

Στο μεταξύ -για να επιστρέψουμε στην Εγνατία Οδό- ο καιρός περνούσε και φτάσαμε στο καλοκαίρι του 2020, όταν ο Γ. Κωνσταντόπουλος συνειδητοποίησε ότι υπήρχαν σε εξέλιξη δύο νέες πρωτοβουλίες εντός των συνόρων, τις οποίες θα μπορούσε να αξιοποιήσει η Εγνατία. Αφενός το Ταμείο Ανάκαμψης, που δημιούργησε η Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου τα κράτη – μέλη να ξεπεράσουν τα οικονομικά προβλήματα από την πανδημία του covid-19 και για την Ελλάδα είναι ύψους 31,9 δισ. ευρώ. Αφετέρου, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης 2021 – 2027, που έχει αρχικό προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ και αφορά την προοπτική της Δυτ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης στην μετά λιγνίτη εποχή.

Από το Πολύφυτο στην Αθήνα

Εκείνη ακριβώς της στιγμή ο Γ. Κωνσταντόπουλος πληροφορήθηκε ότι ο επικεφαλής της «Δίκαιης Ανάπτυξης» Κωστής Μουσουρούλης βρισκόταν στη Δυτ. Μακεδονία για διαβουλεύσεις με τοπικούς φορείς και έσπευσε στο Πολύφυτο Κοζάνης για να τον συναντήσει και να του προτείνει την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ στο εθνικό πρότζεκτ της απολιγνιτοποίησης. Κατά ευτυχή συγκυρία ο κ. Μουσουρούλης ήταν στέλεχος της Κομισιόν όταν δημιουργήθηκε η Εγνατία Οδός ΑΕ πριν από αρκετά χρόνια και είχε καλή γνώμη. Μόνο που αυτό δεν αρκούσε: Κάποια στιγμή προς τα τέλη Αυγούστου, κατά τις 11.30 το βράδυ, ο Κωνσταντόπουλος λαμβάνει επείγον e-mail, με το οποίο ο Μουσουρούλης του ζητούσε μέχρι το επόμενο πρωί το προφίλ και τη δραστηριότητα της εταιρείας. Στις 6.22΄ τα ξημερώματα η παρουσίαση με την ιστορία, το έργο, το αποτύπωμα , την προσφορά και τις δυνατότητες της Εγνατίας είχε φτάσει στην Αθήνα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Λίγες ώρες μετά, στις 10 το ίδιο πρωί, ο Κωνσταντόπουλος ήταν στο γραφείο του Μουσουρούλη για να δώσει προφορικά όσες διευκρινίσεις ήταν απαραίτητες και να υποστηρίξει το σενάριο αξιοποίησης της εταιρείας στο φιλόδοξο πρότζεκτ, που αφορούσε κατά μείζονα λόγο τη Βόρεια Ελλάδα. Να λειτουργήσει, δηλαδή, η εταιρεία ως μοχλός ανάπτυξης στις περιοχές της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας, του Αμυνταίου, της Μεγαλόπολης. «Ήταν αδιανόητο η Εγνατία να περιμένει και απλώς να παρακολουθεί το τρένο της ανάπτυξης» σχολιάζει σήμερα ο Γ. Κωνσταντόπουλος επαναφέροντας στο μυαλό του το… γουέστερν του καλοκαιριού.

Τι θα κάνει η Μετάβαση ΑΕ

Αφού συμφώνησαν να συνεργαστούν Κωνσταντόπουλος και Μουσουρούλης κατέληξαν και στον τρόπο που θα γίνει αυτό, μέσω θυγατρικής την οποία θα ιδρύσει η Εγνατία Οδός με την επωνυμία «Μετάβαση ΑΕ». Στις 26 Οκτωβρίου οι δυο τους υπέγραψαν και έστειλαν με το χαρακτηρισμό «εμπιστευτικό» τη σχετική πρόταση, στους συναρμόδιους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκη και Υποδομών και μεταφορών Κ. Καραμανλή, οι οποίοι –όπως αποκάλυψε προ ολίγων ημερών στη Βουλή ο πρώτος- την έκαναν αποδεκτή. Η πρόταση εξηγεί την ανάγκη δημιουργίας νέου εξειδικευμένου φορέα για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη υλοποίηση των προγραμμάτων που δρομολογούνται στις περιοχές απολιγνιτοποίησης και καταλήγει: «Έχοντας υπόψη την επιτυχημένη πορεία της Εγνατίας Οδού ΑΕ στην διαχείριση, την παρακολούθηση και την υλοποίηση ιδιαιτέρως πολύπλοκων συναφών έργων, θεωρούμε ότι διαθέτει όλα τα εχέγγυα προκειμένου να ιδρύσει μία θυγατρική εταιρεία, διοικητικά αυτοτελή και οικονομικά αυτόνομη. Η θυγατρική αυτή, απολύτως εξειδικευμένη στις ανάγκες του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης», θα μπορούσε να εξασφαλίσει τη βέλτιστη υλοποίηση του κρίσιμου μείγματος των προβλεπόμενων παρεμβάσεων και μέτρων οικονομικής διαφοροποίησης, ιδίως στους τομείς των υποδομών μεταφορών, ενέργειας, περιβάλλοντος και επιχειρηματικότητας, προσδίδοντας την απαραίτητη δυναμική δυναμική στο όλο εγχείρημα. Η «Μετάβαση ΑΕ» μπορεί να αποτελέσει τον κύριο Δικαιούχο Πράξεων για την υλοποίηση των απαιτούμενων στα υπό σχεδιασμό προγράμματα (μεταβατικό & επιχειρησιακό) παρεμβάσεων, κατά την έννοια του Συστήματος Διαχείρισης και ελέγχουν συγχρηματοδοτούμενων έργων του ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, θα μεριμνά για το σύνολο των αιτούμενων ενεργειών των έργων που αναλαμβάνει, από την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και την ωρίμανση, έως την ολοκλήρωσή τους. Περεταίρω, θα υποστηρίζει τους τοπικούς «αδύναμους» φορείς, μέσω προγραμματικών συμβάσεων, ενώ θα συνεπικουρεί στο έργο της οποτεδήποτε χρειαστεί, την Συντονιστική Επιτροπή ΣΔΑΜ».




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

-->