Autodoc.gr

Autodoc.gr

Viber- Γίνετε ρεπόρτερ της Kapa News

Κάμερες και μικρόφωνα στο εξεταστήριο «μπλόκαραν» το κύκλωμα με τα διπλώματα


Αποκαλυπτικές συνομιλίες για τον κύκλο της μίζας περιλαμβάνονται στην ογκωδέστατη δικογραφία των 6.415 σελίδων που διαβιβάστηκε στον εισαγγελέα Κατερίνης για το κύκλωμα έκδοσης κυκλωμάτων έναντι μεγάλων χρηματικών ποσών, που είχε βάση του τη διεύθυνση συγκοινωνιών Πιερίας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΝΤΟΥΡΗΣ 

Εντυπωσιακό είναι ότι οι αστυνομικοί της υπηρεσίας εσωτερικών υποθέσεων σωμάτων ασφαλείας Βόρειας Ελλάδας εκτός των τηλεφώνων είχαν «μπλοκάρει» με κάμερες και μικρόφωνα ακόμη και την αίθουσα γραπτών εξετάσεων της διεύθυνσης, όπου φαίνονται και ακούγονται οι υποδείξεις των εξεταστών – υπαλλήλων στους υποψήφιους οδηγούς που έχουν πληρώσει για να πάρουν δίπλωμα οδήγησης, παρ’ ότι δεν έχουν τη σχετική ικανότητα.

«Στο γραπτό τί να τον κάνω, δεν μπορεί να γράψει ρε φίλε», ακούγεται να λέει υπάλληλος σε μία από τις χιλιάδες συνομιλίες που κατέγραψε ο «κοριός» των εσωτερικών υποθέσεων, μιλώντας σε διαμεσολαβητή για υποψήφιο αλβανικής καταγωγής, ο οποίος δεν γνωρίζει να γράφει ελληνικά. Κι όμως τελικά «συμφωνήθηκε» να περάσει τη δεύτερη φορά, με το αντίστοιχο τίμημα.

Η υπόθεση ξεκίνησε να ερευνάται από τους αδιάφθορους πριν σχεδόν έξι μήνες, όταν έφτασε καταγγελία ότι υπάλληλοι στη διεύθυνση μεταφορών και συγκοινωνιών Πιερίας, στην Κατερίνη, εισέπρατταν μίζες για να εκδώσουν δίπλωμα. Από τον περσινό Οκτώβριο άρχισαν να παρακολουθούνται συνομιλίες των εμπλεκομένων και ο κύκλος των κατηγορουμένων διαρκώς διευρυνόταν. Σύμφωνα με τη δικογραφία το κύκλωμα είχε απλώσει τα πλοκάμια του σε όλη την Ελλάδα. Μάλιστα για να ξεπεραστεί ο «σκόπελος» για κάθε υποψήφιο οδηγό της υποχρεωτικής διαμονής στην Πιερία, επιστρατεύτηκαν τρεις πρόεδροι κοινοτήτων. Κατηγορούνται ότι χορηγούσαν αφειδώς πιστοποιητικά διαμονής των υποψηφίων στα συγκεκριμένα χωριά. Ο ένας μάλιστα, που φέρεται να έχει μεγαλύτερη εμπλοκή συνελήφθη και βαρύνεται με την αποστολή τριών κενών τέτοιων βεβαιώσεων, με τη σφραγίδα της κοινότητας που βρέθηκαν και κατασχέθηκαν στο γραφείο υπαλλήλου της διεύθυνσης συγκοινωνιών, ενώ οι άλλοι δύο έχουν περιληφθεί στο κατηγορητήριο.

Στον αστερισμό της μίζας

Εδώ και χρόνια η μίζα έχει γίνει συνώνυμο με την έκδοση διπλώματος οδήγησης, ειδικά για την απόκτηση Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ), που αποτελεί υποχρέωση για τους επαγγελματίες οδηγούς. Μάλιστα αντίστοιχες έρευνες, με μικρότερη συμμετοχή εμπλεκομένων, έχουν γίνει και σε άλλες περιφέρειες της Ελλάδας και συνοδεύτηκαν από συλλήψεις. Και στη Θεσσαλονίκη πριν χρόνια είχαν οδηγηθεί στο εδώλιο του Πλημμελειοδικείου ιδιοκτήτες σχολών οδηγών. Παρ’ ότι έχουν ληφθεί μέτρα, ειδικά για τον έλεγχο των εξεταστών, με κληρώσεις, όσο και για το σύστημα γραπτών εξετάσεων, για να είναι αδιάβλητες, τα κυκλώματα εξακολουθούν να ανθούν, θησαυρίζοντας στις πλάτες των υποψηφίων οδηγών και διαρρηγνύοντας κάθε σύστημα. Οι υποψήφιοι οδηγοί ειδικά για Ι.Χ. ορισμένες φορές αναγκάζονται να πληρώσουν ως τμήμα του «πακέτου» των εξετάσεων, όμως πολλές φορές δίνουν χρήματα καθώς δεν έχουν την ικανότητα να περάσουν τις εξετάσεις. Και στη συνέχεια βγαίνουν στους δρόμους, είτε οδηγώντας ΙΧ είτε ακόμη και φορτηγά, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.

Το κύκλωμα της Κατερίνης, για το οποίο συνελήφθησαν έξι υπάλληλοι, μεταξύ των οποίων ο διευθυντής της υπηρεσίας και ο προϊστάμενος του τμήματος αδειών, φέρεται ότι είχε τιμοκατάλογο για την έκδοση διπλωμάτων, όπως αναφέρεται στη δικογραφία. Όπως τουλάχιστον σημειώνεται η μίζα κυμαινόταν από 300 ευρώ μέχρι 2.800 ευρώ. Η τιμή διαμορφωνόταν από το πλήθος των εξετάσεων που ήθελε να δώσει – και να περάσει – ο υποψήφιος και από το είδος των εξετάσεων. Πιο ακριβό ήταν το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας, για το οποίο καταγράφηκαν τιμές μέχρι 2.800 ευρώ. Ακόμη η τιμή εξαρτώταν εάν κατά τη διάρκεια των εξετάσεων ο υποψήφιος θα ήταν παρών ή όχι, εάν ζούσε εκτός του νομού Πιερίας, καθώς θα απαιτούταν και πιστοποιητικό διαμονής, όπως και η οικονομική δυνατότητα του καθένα υποψήφιου. «Αυτός έχει παράδες» ακούγεται να ρωτάει υπάλληλος σε διαμεσολαβητή την ώρα διαμόρφωσης των απαιτήσεων για την έκδοση άδειας οδήγησης.

Με τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν άδειες οδήγησης κατάφεραν να πάρουν, με το αζημίωτο, αναλφάβητοι και αλλοδαποί που δεν γνώριζαν καθόλου την ελληνική γλώσσα, όπως και άτομα που δεν ήταν ικανά να οδηγήσουν, ειδικά μεγάλα οχήματα όπως φορτηγά. «Αυτός δεν έχει ανέβει ποτέ του σε νταλίκα», ακούγεται σε μία από τις χιλιάδες συνομιλίες. Η φήμη του κυκλώματος ήταν γνωστή σε όλη την Ελλάδα. Έτσι έχουν καταγραφεί ότι δόθηκαν άδειες οδήγησης σε οδηγούς σε Θεσσαλονίκη, Βέροια, Καβάλα, Δράμα, Αλεξανδρούπολη, Ελασσόνα, Αθήνα, Γιαννιτσά, Κομοτηνή, μέχρι και τη Σαντορίνη όπου καταγράφηκε μία περίπτωση αλλοδαπού. Ενδεικτικό είναι ότι στα Ιωάννινα πήραν άδειες οδήγησης δύο υποψήφιοι πακιστανικής καταγωγής.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια της έρευνας των αδιάφθορων των σωμάτων ασφαλείας διαπιστώθηκε ότι σε κάθε νομό είχαν χριστεί «ψαράδες» που εντόπιζαν υποψήφιους οδηγούς οι οποίοι είχαν δυσκολίες να πάρουν δίπλωμα. Τους έφερναν σε επαφή με τους διαμεσολαβητές, εκείνοι συντονίζονταν με τις σχολές οδηγών και τους υπαλλήλους και έφταναν στα διπλώματα έναντι χρημάτων. Μεταξύ των συλληφθέντων περιλαμβάνονται ιδιοκτήτες τριών σχολών οδηγών της Κατερίνης και διαμεσολαβητές.



ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ – ΦΩΤΙΑ

-Διάβασες ρε;

-Μαλλιά διάβασα. Ας δώσουμε κανά πενηντάρι ακόμα…

Στη δικογραφία περιλαμβάνονται περίπου 2.500 συνομιλίες που καταγράφηκαν από τον κοριό της ΕΛ.ΑΣ. και αποκαλύπτουν όλες τις συναλλαγές των κατηγορούμενων μελών του κυκλώματος, όπως και το τί γινόταν μέσα στο εξεταστήριο της διεύθυνσης μεταφορών και συγκοινωνιών Πιερίας. Παράλληλα περιλαμβάνεται υλικό από βίντεο και φωτογραφίες κατά τη διάρκεια των εξετάσεων οδήγησης. Εκεί φαίνεται ότι πολλές φορές εξεταστές απλώς κάνουν… βόλτες στους δρόμους χωρίς υποψήφιο οδηγό, αρκεί να καταγραφεί στον ταχογράφο ότι διανύθηκαν τα χιλιόμετρα που απαιτούνται για την εξέταση. Αυτό επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με τη δικογραφία, και από τις συνομιλίες που μπλόκαρε η υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων Βόρειας Ελλάδας μεταξύ υπαλλήλων και ιδιοκτητών ή υπαλλήλων σχολών οδηγών.

Σε συνομιλία μεταξύ διαμεσολαβητή και υποψηφίου διακρίνεται ότι δεν έχει διαβάσει και επειδή βλέπει δυσκολίες, προτείνει ο υποψήφιος να ανέβει το ποσό.

– Πρώτα δίνεις τα δέκα. Τα διάβασες αυτά;

– Μαλλιά διάβασα.

– Ε, τότε άμα είναι ρε χαζέ, ας τα κάνουμε όλα μαζί. Τέλος πάντων.

– Να σε πω βρε. Δεν θα πω τίποτα. Να βάλουμε κανά πενηντάρι να τα κάνουμε όλα μαζί.

Σε άλλη συνομιλία μεταξύ υπαλλήλου και διαμεσολαβητή, γίνεται φανερή η συναλλαγή για την έκδοση Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας, που αφορά επαγγελματίες οδηγούς.

– Ε, πόσα θα τον πάρουμε αυτόν; Να τον πάρουμε κανά ενάμισι χιλιάρικο, έχει παράδες αυτός;

– Θα πάρουμε κανά χιλιάρικο

– Χιλιάρικο για το, για το ΠΕΙ;

Εντυπωσιακά είναι όσα λέγονται μεταξύ των εμπλεκομένων για το σύστημα των εξετάσεων, τόσο των θεωρητικών όσο και των πρακτικών. Σε μία συνομιλία ακούγεται εκπρόσωπος σχολής οδηγών να ζητάει από υπαλλήλους «να μην φέρουν τον Φ….», ενδεχομένως επειδή είναι υπάλληλος ο οποίος δεν χρηματίζεται. Άλλη συνομιλία καταγράφει όσα λέγονται μεταξύ εξεταστή – υπαλλήλου και υποψηφίου, μέσα στον χώρο των θεωρητικών εξετάσεων, όταν ο πρώτος του δείχνει το βιβλίο για να απαντήσει.

-Λέγε ρε τί κάνεις; Πας καλά;

– Σκ….

– Τί ρε; Δες το βιβλίο παιδί μου, μην κάνεις έτσι;

– Δεν μπορώ να το βρω.

– Τσιμουδιά για το βιβλίο. Μην μας μάθουν έξω ότι είδες από το βιβλίο. Τέτοιες χαζομάρες δεν θα λες. Άσε με κανά – δυο λεπτά να τα δω, γιατί κι εγώ δεν τα ξέρω.

Σε άλλη συνομιλία, το περιεχόμενο της οποίας πληροφορήθηκε η Karfitsa διακρίνεται ότι υπάλληλοι μόλις βλέπουν υποψήφιο για τον οποίο δεν έχουν ενημερωθεί εάν έχει πληρώσει, δεν διστάζουν να υποπτευθούν τον συνάδελφό τους.

-Καλά ρε έχεις κι Αλβανό;

-Όχι δεν είναι δικός μου.

-Και πώς θα περάσει αυτός;

-Δεν περνάει άστον. Αν δεν ξέρει να γράψει.


Τί θα γίνουν οι άδειες που εκδόθηκαν παράνομα

Ερωτηματικό παραμένει τί θα γίνουν οι άδειες οδήγησης που εκδόθηκαν από τους υπαλλήλους, αφού προηγουμένως κατηγορήθηκαν ότι εισέπραξαν μίζες. Στη δικογραφία καταγράφονται τουλάχιστον 120 τέτοιες περιπτώσεις, όμως σύμφωνα με πηγές από τις δικαστικές αρχές, η ακρόαση των μαγνητοφωνημένων συνομιλιών συνεχίζεται για να διαπιστωθεί το σύνολο των υποθέσεων, ενώ εκτιμάται ότι θα πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας δεν έγιναν κατασχέσεις τέτοιων αδειών οδήγησης, ενώ δεν είναι γνωστό εάν κάτι τέτοιο γίνει και κατά τη διάρκεια της ανάκρισης. Πηγές έλεγαν ότι το μέτρο της κατάργησης των συγκεκριμένων αδειών είναι διοικητικό και γι’ αυτό πρέπει να κινηθούν οι προϊστάμενες υπηρεσίες της διεύθυνσης μεταφορών και συγκοινωνιών Πιερίας.

Ωστόσο υπάρχει ένα εύλογο ζήτημα που αφορά τις άδειες που πήραν με την αξία τους υποψήφιοι οδηγοί, κυρίως ΙΧ, όμως κλήθηκαν να δώσουν χρήματα σε σχολές οδηγών – για να κατευθυνθούν σε εξεταστές όπως συνήθως μεταφέρεται – χωρίς να το θέλουν, απλώς επειδή αναγκάστηκαν. Ενδεχομένως η υπόθεση ισχύος των αδειών να κριθεί μετά τα δικαστήρια.




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια