Autodoc.gr

Autodoc.gr

Viber- Γίνετε ρεπόρτερ της Kapa News

Νομοσχέδιο-έκτρωμα για τα ζώα συντροφιάς - Εγκληματούν σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιούν το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς


Με ένα νομοσχέδιο-έκτρωμα για τα ζώα συντροφιάς η κυβέρνηση Μητσοτάκη εγκληματεί σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιεί το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς. Ούτε κιτρινίζουμε ούτε κινδυνολογούμε. 

Θέλουμε απλά να υπογραμμίσουμε τη μεγάλη επικινδυνότητα για την υγεία του ελληνικού λαού, εάν τελικά αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους. Γιατί η κατάσταση με τα εκατομμύρια των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στις πόλεις και στα εκατοντάδες παράνομα καταφύγια που λειτουργούν οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι είναι εκρηκτική.

Εχουμε, για παράδειγμα, πλήθος συμβάντων όπου ζώα συντροφιάς έχουν μετατραπεί σε αγέλες που επιτίθενται σε ανθρώπους τραυματίζοντάς τους, όπως έχουμε και τον κίνδυνο να φουντώσουν οι ασθένειες αυτών των ζώων, όπως η λύσσα (και όχι μόνο).

Γεγονός είναι και η συνεχής ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή σκύλων και γάτων, που διατηρούν στη χώρα μας οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι, καθώς και οι εκατοντάδες χιλιάδες μετακινήσεις ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό, ιδιαίτερα σκύλων. Οι μετακινήσεις αυτές είναι παράνομες και υποκρύπτουν καλυμμένο εμπόριο, που είναι μάλιστα ιδιαίτερα επικερδές. Ο κίνδυνος να υπερκεράσει ο αριθμός των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας τον αριθμό των παραγωγικών ζώων (γιδοπρόβατα, βοοειδή) είναι υπαρκτός.

Αυτή την εκρηκτική κατάσταση έρχεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη να τη νομιμοποιήσει με ένα νομοσχέδιο-έκτρωμα. Το νομοσχέδιο, με το οποίο καταργείται ο βασικός νόμος 4039/2012, παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Πέτσας, χωρίς να έχει αρμοδιότητα στην υγεία και ευζωία των ζώων, κατά παράβαση του ΠΔ των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΠΔ 97/2017). Σημειωτέον ότι ο βασικός νόμος 4039/2012, παρά τις αρχικές ελλειπτικές διατάξεις του και τις τροποποιήσεις που έγιναν στη συνέχεια, μετά την ψήφισή του, αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην παράνομη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων.

Δεν υπερβάλλουμε καθόλου μιλώντας για εκρηκτική κατάσταση. Την έχουμε επισημάνει ήδη από τον Ιούνη του 2019, που διεξάγουμε συστηματικά έρευνα. Προτού ξεκινήσουμε να αποδομήσουμε αυτό το νομοσχέδιο-έκτρωμα, κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε απόσπασμα από το άρθρο μας με τίτλο Λερναία Υδρα η μπίζνα με τις υιοθεσίες και τα παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, που δημοσιεύτηκε στις 29 Νοέμβρη του 2019:

«Σκανδαλώδης κατάσταση

Οι υποθέσεις στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες. Επειδή έγιναν γνωστές οι αποκαλύψεις μας για το σκάνδαλο της ίδρυσης παράνομων καταφυγίων ζώων συντροφιάς, για το σκάνδαλο των μαζικών παράνομων υιοθεσιών, που σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία υποκρύπτουν εμπορική πράξη, για την αδιαφορία και ουσιαστικά το πατρονάρισμα όλων των δήμων από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους, που με την άδεια των δημοτικών αρχών χειρίζονται όλα τα θέματα που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς, δεχόμαστε συνεχώς τηλεφωνήματα από κατοίκους που βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες από την ίδρυση καταφυγίων ζώων συντροφιάς και ζητούν να βοηθήσουμε.

Η κατάσταση είναι δραματική και γενικευμένη σε όλη την Ελλάδα. Οι διωκτικοί μηχανισμοί, οι κυβερνήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Εσωτερικών επιτρέπουν στους δήμους να μην ανταποκρίνονται στην υποχρέωσή τους να δημιουργούν καταφύγια ζώων συντροφιάς και να φροντίζουν για την ευζωία τους, και να αφήνουν ελεύθερο το πεδίο δράσης στους κατ’ επάγγελμα φιλόζωους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γιγαντωθεί το φαινόμενο με τα αδέσποτα ζώα. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τα ζώα συντροφιάς θα είναι στην Ελλάδα περισσότερα από τα αιγοπρόβατα και τα βοοειδή που είναι παραγωγικά ζώα.
Οι παράνομες υιοθεσίες, που υποκρύπτουν εμπορική πράξη, έχουν πάρει τρομακτικές διαστάσεις στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς είναι τρίτο στην ΕΕ, μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών, σύμφωνα με ευρωπαϊκό έγγραφο! Ιδού τι αναφέρει, μεταξύ άλλων, έγγραφο εργασίας κοινοτικών υπηρεσιακών παραγόντων σχετικά με το παράνομο εμπόριο σκύλων και γάτων στην ΕΕ:

‘’Το 2012 στην ΕΕ εκτιμήθηκε πως υπήρχαν 60.8 εκατομμύρια σκύλοι. Πιστεύεται πως κάθε μήνα 46.000 σκύλοι ανταλλάσονται μεταξύ μελών της ΕΕ. Η συντήρηση, εκτροφή και η εμπορική συναλλαγή αυτών των ζώων αντιστοιχεί σε τεράστια οικονομική δραστηριότητα με ετήσια αξία πώλησης γάτων και σκύλων στην ΕΕ στα 1.3 δισεκατομμύρια ευρώ και με άμεση απασχόληση 300.000 χιλιάδων ατόμων… Η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη σχετικά με την ευζωία των σκύλων και γάτων στην ΕΕ, το 2013, παρατήρησε ότι η αύξηση του εμπορίου σκύλων και γάτων δημιούργησε δικά του προβλήματα, όπως γενετική επιλεκτικότητα, βιομηχανία κουταβιών, ακρωτηριασμό, απάνθρωπους θανάτους, έχει ως αποτέλεσμα τη δυσαρμονία σχετικά με τους κανονισμούς της ΕΕ και προκαλεί ανησυχία για την ευζωία’’.

Μολονότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες στρογγυλεύουν τις γωνίες, όσα αναφέρουν για τα ζώα συντροφιάς καταδεικνύουν τη σοβαρότητα του προβλήματος. Οι εμφανιζόμενοι ως φιλόζωοι εκμεταλλεύτηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 την έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος και πρακτικής πολιτικής από τις κυβερνήσεις και τους δήμους και ανέπτυξαν πλούσια δραστηριότητα με την κατασκευή παράνομων καταφυγίων και τις μαζικές υιοθεσίες στο εξωτερικό, που φυσικά συνεχίζονται. Προσπάθησαν, επίσης, να σπρώξουν τον ελληνικό λαό στη μαζική υιοθεσία ζώων συντροφιάς, προκειμένου να ενισχύσουν την ατομικότητα σε βάρος της συλλογικής σκέψης και δράσης.

Η ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύει στους κατ’ επίφαση φιλόζωους να κατασκευάζουν καταφύγια ζώων συντροφιάς, γι’ αυτό και αυτοί εξακολουθούν να πιέζουν για να αλλάξει η νομοθεσία, ώστε να μπορούν ελεύθερα να κατασκευάζουν καταφύγια, να συλλέγουν μόνοι τους ζώα συντροφιάς, να τα εμβολιάζουν, να τους βάζουν τσιπ και να κάνουν ανεξέλεγκτα υιοθεσίες σε χώρες της ΕΕ».

Στείρωση των ζώων συντροφιάς

Η στείρωση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (νόμος 4039/2012), αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υιοθεσία τους, είτε στη χώρα μας είτε από κατοίκους του εξωτερικού. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται να μη γίνεται στείρωση, αλλά εκτροφή ζώων συντροφιάς από εταιρίες ή φυσικά πρόσωπα, μετά όμως από άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Οι δε προϋποθέσεις είναι πολύ αυστηρές.

Παραθέτουμε τη σχετική παράγραφο 1 του άρθρου 6 του ισχύοντος νόμου 4039/2012:

«Εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς

  1. Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων, που για εμπορικούς σκοπούς εκτρέφει, αναπαράγει ή πωλεί ζώα συντροφιάς, οφείλει να εφοδιάζεται με αντίστοιχη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, που εκδίδεται από τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας Περιφέρειας, στην οποία έχει την κατοικία ή την έδρα του, να υπόκειται στον έλεγχο της αρχής αυτής και να συμμορφώνεται με τους όρους, που προβλέπονται στο π.δ. 184/1996. Για τη χορήγηση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ευζωίας, οι κανόνες ασφάλειας, οι κανόνες παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής αντίληψης των ζώων και οι διατάξεις του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978. Οι εκτρεφόμενοι, αναπαραγόμενοι ή οι προς πώληση σκύλοι και γάτες διαθέτουν βιβλιάριο υγείας ή διαβατήριο, σημαίνονται υποχρεωτικά και καταχωρίζονται στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση του άρθρου 4. Στις εγκαταστάσεις εκτροφής, αναπαραγωγής ή εμπορίας τους πρέπει να τηρούνται όλοι οι κανόνες ευζωίας, ασφάλειας και παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής περίθαλψης. [Αρχή Τροποποίησης] «Όταν εκτρέφεται έστω και ένας θηλυκός σκύλος αναπαραγωγής για εμπορικούς σκοπούς απαιτείται υποχρεωτικά η έκδοση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς. Αδεια εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς απαιτείταικαι για τους ερασιτέχνες εκτροφής σκύλων ή γατών όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου.»– ΑΝΤΙΚ. ΤΟΥ ΠΕΜΠΤΟΥ ΕΔΑΦΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡ. 1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ. 4(Α) ΤΟΥ ΑΡΘ. 46 ΤΟΥ Ν. 4235/14, ΦΕΚ-32 Α/11-2-14 [Τέλος Τροποποίησης]. Για κάθε θηλυκό ζώο αναπαραγωγής τηρούνται μητρώα. Θηλυκοί σκύλοι αναπαραγωγής δεν γονιμοποιούνται πριν από το δεύτερο οιστρικό κύκλο και σε καμία περίπτωση πριν από την παρέλευση εννέα μηνών από τον τελευταίο τοκετό. Επίσης απαγορεύεται η αναπαραγωγή μετά το 9ο έτος της ηλικίας του ζώου» (οι εμφάσεις δικιές μας).

Οι αυστηρές προδιαγραφές που τέθηκαν με τα σχετικά εδάφια της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του νόμου 4039 για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων (από εταιρίες ή άτομα ή από τους λεγόμενους ερασιτέχνες εκτροφείς σκύλων ή γάτων) για την εκτροφή και εμπορία ζώων συντροφιάς, ήταν μεν σοβαρό εμπόδιο στο να ξεφυτρώνουν και να λειτουργούν νόμιμα στη χώρα μας μαζικά τέτοιες επιχειρήσεις, πλην όμως, δυστυχώς, δεν απέτρεψαν την παράνομη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς, που γινόταν και συνεχίζει να γίνεται από ιδιώτες και οργανώσεις κατ’ όνομα ζωοφιλικές, που ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια.

Γιατί δεν αποτράπηκε η μαζική, ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς

Σύμφωνα με την Κοινή Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας (δημοσιεύτηκε 1 Δεκέμβρη του 2003 στο ΦΕΚ 1777 Β), αποφασίστηκε η δημιουργία Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων (ΗΒΔ), την οποία θα τηρούσε ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος (ΠΚΣ).

Η ΚΥΑ συνοδευόταν από 10 παραρτήματα, στα οποία περιγράφονταν αναλυτικά πώς θα γίνεται η πιστοποίηση των ζώων συντροφιάς και πώς αυτά θα καταγράφονται στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων. Δυστυχώς, όμως, η Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων που υποτίθεται ότι θα τηρούσε ο ΠΚΣ, αποδείχτηκε μια καρικατούρα. Αυτό το λέμε εν πλήρη συνειδήσει. Επίσης, οι ιδιώτες κτηνίατροι που ήταν πιστοποιημένοι για να κάνουν πραγματική καταγραφή των ζώων συντροφιάς, δεν εφάρμοζαν τις προδιαγραφές που προβλέπονται από την ΚΥΑ και τα 10 παραρτήματά της.

Αναφέρουμε ακόμη ότι δεν προβλεπόταν ρητά από το νόμο 3170/2003 η εκτροφή ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων.

Αυτή η ολιγωρία από τον ΠΚΣ και τους πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνίατρους, σε συνδυασμό με το κενό του νόμου 3170 για τις εκτροφές ζώων συντροφιάς και την αδιαφορία των κυβερνήσεων και των δήμων όλων των «χρωμάτων» για τα τεκταινόμενα σε αυτούς, που ήταν εξόφθαλμα παράνομα, είχαν ως αποτέλεσμα να οργιάζει η παράνομη εκτροφή και κατά συνέπεια η μαζική αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς.

Εννοείται ότι η παρανομία των κατ’ επίφαση ζωόφιλων είναι γεγονός κατά συρροή και δεν περιορίζεται μόνο στην παράνομη εκτροφή ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων. Θα αναφερθούμε στη συνέχεια και στις άλλες πλευρές της δράσης τους, από την οποία τα «ελέη» που αποκομίζονταν ήταν πλούσια.

Η κατάσταση που διαμορφώθηκε την περίοδο 2003-2011 από την ανεξέλεγκτη αύξηση του πληθυσμού των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας, με τη συνεχή αναπαραγωγή τους, είχε πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Ετσι, η υπηρεσιακή κυβέρνηση του τραπεζίτη Λουκά Παπαδήμου (το Υπουργικό της Συμβούλιο απαρτιζόταν από 35 στελέχη της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, 6 στελέχη της ΝΔ και 4 στελέχη του ΛΑΟΣ) αναγκάστηκε να καταθέσει στη Βουλή στις 20 Δεκέμβρη του 2011 νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε, ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 2 Φλεβάρη του 2012.

Η αποδόμηση του νομοσχέδιου-εκτρώματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη μάς υποχρεώνει σε μια μακροσκελή ανάλυση. Πλην όμως, θα επιδιώξουμε να μην την «ανοίξουμε» περισσότερο με μια συγκριτική μελέτη των νόμων 3170/2003 και 4039/2012. Παρολαυτά, είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε δύο διαφορές αυτών των νόμων. Η μία αφορά το ζήτημα της στείρωσης των ζώων συντροφιάς και η άλλη το ζήτημα της διαχείρισης της Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο ΕΔΩ!




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια