Τραγική υποστελέχωση και «τάισμα» των ιδιωτών για υπηρεσίες που θα μπορούσε να κάνει το δημόσιο με μεγαλύτερη επάρκεια και μικρότερο κόστος καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στο κρίσιμο, για την κοινωνική πολιτική, υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν την Πέμπτη.
Ο Σύλλογος Εργαζομένων τονίζει, ότι αν το υπουργείο έχει συσταθεί εδώ και 2,5 χρόνια, το υπουργείο παραμένει χωρίς Οργανισμό, με περίπου τις μισές οργανικές θέσεις του κενές και με ιδιωτικές εταιρείες – συμβούλους που αμείβονται αδρά, με τους εργαζόμενους σε αυτό να γίνονται «κομμάτια» ώστε να μπορέσει να τρέξει η σημαντική δουλειά που αφορά κοινωνικές παροχές, κοινωνική προστασία, παιδικού σταθμούς κλπ.
Το επιτελείο της κοινωνικής πολιτικής
Το υπουργείο έχει ένα εξαιρετικά σημαντικό αντικείμενο, καθώς ασχολείται με τις πλέον αδύναμες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρία οι Ρομά, οι ηλικιωμένοι, οι κοινωνικές ομάδες με χαμηλά οικονομικά εισοδήματα και οι άστεγοι), με την ισότητα των φύλων και τη δημογραφική και στεγαστική πολιτική.
Πρόκειται, με άλλα λόγια, για το Υπουργείο που υλοποιεί πολιτικές που άπτονται της κοινωνικής προστασίας, μαζί με την Υγεία, την Παιδεία και την Κοινωνική Ασφάλιση. Έχει την κεντρική εποπτεία φορέων κομβικής σημασίας για την παροχή υπηρεσιών στις ευάλωτες ομάδες, όπως είναι ο ΟΠΕΚΑ (που χορηγεί τα επιδόματα), τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών,το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας κλπ.
Είναι το Υπουργείο που ασχολείται με τα vouchers για τους παιδικούς σταθμούς και τα ΚΔΑΠ όπως και τα ΚΔΑΠ- ΑμεΑ, την αναδοχή – υιοθεσία, το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, τα επιδόματα και τα προγράμματα για Άτομα με Αναπηρία, τα επιδόματα παιδιού και γέννησης, τα επιδόματα για Ανασφάλιστους υπερήλικες, το κρατικό κατασκηνωτικό πρόγραμμα, την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, αλλά και τα προγράμματα για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, όπως το «Σπίτι μου Ι και ΙΙ» και της «κοινωνικής αντιπαροχής».
Υποστελέχωση
Κι όμως, όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι:
- από τα 49 τμήματα στο υπουργείο, 8 δεν έχουν προϊστάμενο, εξ αυτών 4 δεν έχουν ούτε υπάλληλο και άλλα 3 έχουν μόνο έναν υπάλληλο
- 13 τμήματα έχουν μόνο προϊστάμενο.
- Υπάρχουν 12 υπάλληλοι που εκτελούν διπλά καθήκοντα: προϊσταμένων τμημάτων και αναπληρωτών προϊσταμένων διεύθυνσης.
- Στους 159 υπαλλήλους που εμφανίζονται στον τηλεφωνικό κατάλογο περιλαμβάνονται και οι υπάλληλοι που καλύπτουν πάγιες ανάγκες, προσωρινά, μέσω της χρηματοδότησης του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης. Στον αριθμό των αναφερόμενων υπαλλήλων δεν περιλαμβάνονται οι υπάλληλοι της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής Δράσεων ΕΣΠΑ του Υπουργείου.
Από την άλλη πλευρά ενώ υπάρχει μεγάλο έλλειμμα σε σταθερό και μόνιμο προσωπικό, παρατηρείται πλεόνασμα σε μετακλητούς υπαλλήλους, που ανέρχονται περίπου σε 50, καθιστώντας ουσιαστικά την αναλογία μετακλητών με μονίμους υπαλλήλους σε 1 προς 3.
«Πολυεργαλεία»
Το αποτέλεσμα είναι ο ίδιος αριθμός υπαλλήλων για πολλά περισσότερα αντικείμενα και δουλειά. «Ο όγκος και το εύρος των εργασιών είναι τέτοιος που δεν μπορεί να υποστηριχθεί από το υπάρχον προσωπικό και η μεθοδολογία αντιμετώπισης δεν είναι άλλη από ασφυκτικές προθεσμίες που τίθενται το απόγευμα της μίας μέρας για να ολοκληρωθεί κάτι την επόμενη μέρα. Υπάρχουν συνάδελφοι στους οποίους έχουν ανατεθεί παράλληλα καθήκοντα και άλλοι που καλούνται να τηρήσουν προθεσμίες που λήγουν ταυτόχρονα για πολλαπλά αντικείμενα. Αν ένας συνάδελφος χρειαστεί να πάρει άδεια ή αρρωστήσει, επηρεάζεται η λειτουργία όλου του συστήματος».
Παράλληλα, «σχεδόν όλοι οι υπάλληλοι τοποθετούμαστε μέλη μίας, δύο ή και περισσότερων επιτροπών παραλαβής των συμβάσεων που υπογράφονται με αποτέλεσμα στην, ούτως ή άλλως, βεβαρημένη καθημερινότητα να εντάσσεται και η αναγκαιότητα μελέτης συμβάσεων εκατοντάδων σελίδων, ο έλεγχος παραδοτέων άλλων τόσων σελίδων πολλές φορές, και μάλιστα με δεδομένο ότι για οτιδήποτε πάει λάθος στις επιτροπές αυτές, οι ίδιοι οι υπάλληλοι είμαστε υπόλογοι σε ατομικό επίπεδο».
Ιδιωτικοποίηση
Τα τελευταία χρόνια, λένε οι εργαζόμενοι και ειδικότερα στο πλαίσιο της διαχείρισης των έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καταγράφεται, σε όλα τα υπουργεία αλλά και σε Περιφέρειες και Δήμους, σημαντική αύξηση των αναθέσεων σε ιδιωτικές εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών.
«Το Υπουργείο μας δεν αποτελεί εξαίρεση. Η πρακτική αυτή, που συχνά προβάλλεται ως αναγκαία στη βάση της αρχής της τεχνοκρατίας αλλά ΚΑΙ της έλλειψης προσωπικού συνιστά στρατηγική επιλογή συρρίκνωσης κρίσιμων λειτουργιών του δημόσιου τομέα, όπως ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δημοσίων πολιτικών και προγραμμάτων.
»Η επιλογή αυτή αντιμετωπίζει τον δημόσιο τομέα και συγκεκριμένα τις δημόσιες δαπάνες και τους δημοσίους υπαλλήλους ως κόστος και δημοσιονομικό βάρος που πρέπει να περιοριστεί στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο.
Καταρχάς, θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι η ανάθεση έργων στον ιδιωτικό τομέα συνεπάγεται σημαντική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Σημαίνει κατεύθυνση μέρους των διαθέσιμων πόρων (από διαφόρων ειδών χρηματοδοτικά εργαλεία όπως πχ το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) σε ιδιωτικές εταιρείες αντί σε αυτούς που το έχουν πραγματική ανάγκη μέσω κοινωνικών παροχών.
Πρόκειται για μια δαπάνη η οποία υπερβαίνει κατά πολύ το κόστος που θα προέκυπτε από την αξιοποίηση των υφιστάμενων ανθρώπινων πόρων και δυνατοτήτων του δημοσίου τομέα. Κοστίζει στο κράτος, σημαίνει ότι κοστίζει στον πολίτη παραπάνω. Κοστίζει σε εσάς και σε εμάς».
Ενδεικτικά αναφέρουν, ότι το κόστος συμβάσεων για παροχή διαφόρων τύπων συμβουλευτικών υπηρεσιών 2024 – 2025 κατά προσέγγιση ξεπερνά τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ «και υπάρχουν και αρκετές που ισχύουν ακόμη από όταν ήμασταν στο υπουργείο Εργασίας αντίστοιχου ή και μεγαλύτερου μεγέθους».
Την ίδια ώρα, ο μισθός ενός νεοεισερχόμενου δημοσίου υπαλλήλου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με μισθολογικό κλιμάκιο 1 είναι περίπου 1192 ευρώ το μήνα (μικτά),δηλαδή το χρόνο 14304 ευρώ.
«Εύκολα γίνεται η διαίρεση για το πόσους μονίμους υπαλλήλους καλύπτουν τα χρήματα που δαπανώνται σε ιδιωτικές εταιρείες για παροχή συμβουλευτικού έργου μόνο στις συμβάσεις που υπογράφησαν από την ανεξαρτητοποίηση του νέου υπουργείου και μετά: περίπου 170 υπάλληλοι – ετησίως».
Τι ζητούν
- Άμεσες προσλήψεις μόνιμου και σταθερού προσωπικού
- Καθιέρωση μισθολογικής ενίσχυσης σε όλους τους εργαζόμενους του υπουργείου
- Δραστικός περιορισμός των αναθέσεων σε ιδιωτικές εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών
- Κατάργηση του νέου πειθαρχικού και της, τιμωρητικού τύπου, αξιολόγησης
- Επαναφορά 13ου και 14ου μισθού
- Εν κατακλείδι αυτό που διεκδικούμε είναι η αναβάθμιση της κοινωνικής πολιτικής και των εργαζομένων που την υπηρετούν.
Σύντομο χαιρετισμό στη συνέντευξη απηύθυναν η Γιώτα Κίτσου, μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ και ο Βαγγέλης Νικολόπουλος Πρόεδρος της Ένωσης Αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Το παρόν για να εκφράσουν την υποστήριξή τους έδωσαν αντιπροσωπεία του Πανελληνίου Συλλόγου Εργαζομένων (πρώην) ΟΓΑ νυν ΟΠΕΚΑ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής με επικεφαλής την πρόεδρό τους Νότα Βασιλοπούλου, αντιπροσωπεία του νεοεκλεγέντος Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Εργασίας με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο Θανάση Γρίσπο, καθώς και η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Νοτοπούλου και η βουλεύτρια της Νέας Αριστεράς Θεανώ Φωτίου.











0 Σχόλια
Kάθε αναγνώστης του kapa-news.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam). Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!